ژئوتكستايل

ژئوتكستايل (Geotextile)
ژئوتكستايل چيست ؟
چنانچه مشهود است پيشوند ژئو تكستايل، (Geo) يعني با خاك پوشاندن و Textileيعني پارچه به اين ترتيب آنرا منسوج با قابليت پوشاندن خاك ترجمه مي‌كنند.
به اين ترتيب ژئو تكستايل ها محصولاتي هستند كه در فونداسيون ها ، زير خاك روي صخره ها، هر سطحي كه با خاك پوشانده شود و يا هر منظور مشابه ديگري كه در علم مهندسي زمين و يا مواد وابسته به آن و در پروژه هاي ساختمان سازي ، راه سازي و تثبيت خاكها و يا صخره هاي ناپايدار بكار رود.
ژئوتكستايل به خاطر ايفاي نقش هاي متنوع داراي زمينه هاي كاربردي فراواني مي باشد كه در زير چند كاربرد عمده آن آمده است:
۱) نقش جداسازی در جاده
۲) زیرسازی جاده
۳) روکش جاده
۴) زیرسازی خط آهن
۵) سدسازی
۶) کنترل فرسایش
۷) دیوارهای محافظ
۸) زهکشی زیرزمینی
۹) کنترل نگهداری ضایعات
۱۰) سیستم جمع‌آوری مایعات و گاز
۱۱) حفاظت ژئوممبرین
۱۲) ثبات و تحکیم خط‌های آهن

-------------------------------------------------------

ژئوتكستايل ( تعریف 2 ) : تسليح خاك و افزايش عملكرد سازه ها از دير باز مورد استفاده بشر بوده از كنده هاي درخت، بوته ها ، سنگ‌ها و غيره براي تثبيت خاك مخصوصاً زمين هاي باتلاقي و مرطوب استفاده مي كرده اند اما هيچ يكي از اين راهها به اندازه كاربرد ژئوتكستايل كه در دو سه دهه اخير به طور جدي آغاز شد و امروزه به نهايت كاربرد خود رسيده است با صرفه ، داراي عملكرد بالا و با دوام نبوده است در سالهاي اخير ژئوتكستايل هاي پليمري براي بهبود عملكرد جاده هاي آسفالته و كاهش ضخامت لايه پي جاده به كار رفته اند هم اكنون جهت حل مسائل پيچيده مهندسي ژئوتكنيكي ، مانند افزايش عمر جاده و ريل ، رفع مشكل زهكشي ، تقويت و استحكام خاك ، ثبات لايه هاي نرم Subgrade ، تقويت و ثبات پي جاده ، كنترل فرسايش و مشكلات هيدروليكي سدها و براي كنترل نفوپذيري و غيره به كار مي رود.

------------------------------------------------------

تاريخچه ژئوتکستايل:
سابقه ساخت و ساز و کاربرد مواد ژئوسنتتيک به سالهاي 19500 بر مي گردد که در آن زمان از ورقه هاي تک رشته اي ژئوتکستايل بافته شده به عنوان فيلتر در کنترل فرسايش در ايالت فلوريداي آمريکا استفاده شد." باب بارت" اولين کسي بود که اولويت طرح هاي کاربرد مواد ژئوسنتتيک در پروژه هاي آب و خاک را مطرح ساخت و بدين دليل به نام "پدر ژئوتکستايل" مشهور گرديده است. در اواسط دهه 1960، هيات مهندسين ارتش امريکا (COE) امکان استفاده از ژئوتکستايل هاي بافته شده را به عنوان جايگزيني براي فيلتر هاي دانه اي در سيستم هاي کنترل فرسايش و حفاظت شيب ها مورد بررسي قرار داد. اين سازمان اولين معيارهاي بررسي ژئوتکستايل ها به عنوان فيلتر را مطرح و در سال 1975 مجموعه اي از استانداردهاي فني در اين زمينه را ارائه نمود. در همين زمان استفاده از ژئوتکستايل ها براي حفاظت از سواحل يک رودخانه در هلند مطرح گشت به گونه اي که با اصلاح روش تا سال 1977 تنها براي حفاظت سواحل يک رودخانه در هلند حدود دو ميليون متر مربع ژئوتکستايل مصرف گرديد و در حال حاضر نيز اين تکنيک به عنوان روشي استاندارد و پذيرفته شده در آن کشور مطرح است. در آمريکا نيز از اواخردهه 1970 کاربرد ژئوتکستايل هاي رشته اي بافته شده رو به افزايش گذاشت و هيات مهندسين ارتش امريکا استفاده از اين مواد را براي فيلتر کنترل فرسايش به صورت استاندارد رواج داد. به دنبال فعاليت هاي هيات مهندسين ارتش امريکا و تبادل اطلاعات با محققين و مهندسين اروپايي، اولين کنفرانس ژئوتکستايل ها در سال 1977 برگزار گرديد و استفاده از ژئوتکستايل ها به عنوان فيلتر و زهکش مورد پذيرش بسياري از کارشناسان و مهندسين فعال در زمينه هاي مختلف قرار گرفت.

-----------------------------------------------------

کاربرد هاي مهم ژئوتکستايل در پروژه هاي عمراني و ژئوتکنيک:
از جمله مهمترين کاربردهاي ژئوتکستايل در پروژه هاي عمراني و ژئوتکنيک مي توان به تقويت بستر ، كاهش ضخامت لايه هاي گوناگون خاك ( اساس و زير اساس ) ، جلوگيري از ايجاد ترك در روكشهاي آسفالت ،جداكننده بين لايه هاي گوناگون خاك جهت جلوگيري از تداخل دانه بنديها به يكديگر ، فيلتراسيون و سيستمهاي زهكشي اشاره نمود. از مزاياي ديگر ژئوتكستايل ها ميتوان به عمر فراوان آن در خاك ( با توجه به عدم تجزيه پذيري ) ، افزايش عمر سيستمهاي طراحي شده ، كاهش هزينه هاي مصالح مصرفي در زمان ساخت و همچنين هزينه هاي تعمير و نگهداري و به طور کلي کاهش هزينه هاي جاري و آني پروژه ها اشاره کرد.

کاربر گرامی؛ شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از خدمات مشاوره ای رایگان؛ با شماره تلفن 36218003 - 026 و یا با شماره همراه 09128121814 تماس حاصل فرمایید و یا با استفاده از فرم زیر؛ درخواست تماس نمایید تا در کوتاهترین زمان ممکن با شما تماس بگیریم.

درخواست تماس

درخواست تماس

برای درخواست مشاوره؛ لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید:

شماره تماس(*)
شماره تماس وارد شده صحیح نمی باشد.

برای ارسال نظر کلیک کنید
  • نظری ارسال نشده است

ویژه ها

  • نظری ارسال نشده است

پسندها

  • نظری ارسال نشده است

تذکر

هرگونه استفاده از مطالب و تصاویر شرکت دکاموند بدون ذکر منبع و بدون اطلاع از این شرکت پیگرد قانونی دارد.

استخر پیش ساخته ایرتکس

استخر پرتابل پرورش ماهی

چادر مسافرتی اتومات و ضد آب سرا

محاسبه آنلاین حجم استخر مستطیل

حجم مخزن مستطیل شکل

محاسبه آنلاین حجم استخر دایره ای

حجم استخر دایره ای